Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

„Vole“ versus „voilà“: Jak nadávat s Francouzi?

Ačkoliv všechny cesty prý vedou do Říma, špatná výslovnost francouzštiny vede leda zpátky do Čech. A tak mám ještě před Novým rokem předsevzetí: ,,Co na mysli, to do nosu.“ Francouzi hovoří nosem a po spolknutí zbytku slova klábosí a nadávají i žaludkem.  Kromě „žabožroutů“ jsou totiž Francouzi i „břichomluvci“. Varování: Tato příručka není vyhvězdičkovaná.   

Svou sprostou slovní zásobu vymýšlejí se stejnou fantazií jako stávky. Francouzský slovník sprostých slov (ten můj, vyrobený ve velkém stylu památníčků, Francouzi dokonce ilustrovali) obsahuje dvakrát tolik výrazů, než kolika si ulevujeme my, Češi. A to jsem nepočítala dovoz z angličtiny, jen nadávky Made in u nás.

Ovšem Češi a Francouzi neoplývají typově stejnou kreativitou. Cca se sice posíláme na stejná místa, českou zvířecí terminologií jsem však žádného Francouze neurazila. Naopak.

Například české „vole“ a nevinné francouzské „voilà“ jsou stejnofrekvenční: dvojité či trojité „voala“ pak ve své rychlosti a četnosti zní jako pravé české „vole“.

Na mé vyprávění o českých volech a bejcích jeden Francouz s bagetou a bez baretu odpověděl: „Čechy jsou báječná země. Kdyby mě říkali, že jsem toró (taureau – býk), byl bych hrdý, že právě já jsem takové zvíře.“

S nadávací zvířecí terminologií jsem ovšem narazila, když jsem českou aplikovala na tu francouzskou. A nejen já, naletěl i Google překladač. „Madame, vous êtes une conasse“ sice oba přeložíme jako „Madam, vy jste ale kráva,“ ale jízdu francouzským venkovem s pasoucími se krávami už nemůžu komentovat: „J´aime cettes conasses.“ „Tolik se mi líbí tyhle (pasoucí se) blbky.“ – „Hein?“ „Cože?“

Po krávách a „krávách“ přišli na řadu psi. Když pracující Francouz sem tam pronese: „To je pes.“, Čech ještě pokrčí rameny. Jenže pak byl „pes“ i déšť a „fakt psem“ se stala i fronta na oběd. Stejný pes (nikoli zakopaný) se pravidelně vyskytoval i na záchodech. A pak jsem zjistila, že práce, počasí, fronta a ucpaný záchod „psi“ opravdu nejsou. „To je pes“ a „to je na nic (resp. na h….)“ totiž zní totožně.

Dokonce i jediné písmeno změní milého a laskavého člověka na blbce či debila. Milenkami a v dopisech oblíbené „cher“ se totiž neshoduje s „chier“. Stejně jako „canard“ a „conard“ – kačenka a hňup.

Po vzoru „monde – mondial“ a „théâtre – théâtral“ jsem vytvořila „merde – merdial“ (hovno – hovní). Po mnoha zvednutých obočích se to Francouzům zalíbilo a prý že to budou používat, „merci“. Na oplátku mě naučili své „dégueulasse“ (nechutný ve významu i ve výslovnosti: degolas jako Legolas) čili „fuj“. Na psi tohle „fuj“ ale nedělají. Kór když pes nosí jméno (nikoli vůni) Chanel … anebo Caramel.

 

Autor: Anna Bukovanská | sobota 25.10.2014 22:00 | karma článku: 17,73 | přečteno: 3864x
  • Další články autora

Anna Bukovanská

Výknižno, oslavno, šampusno, výstavno,

Po měsíci a na 2. den od vernisáže a pokřtu mé knihy jsem se rozhodila tyto události užbylonačasově zablogovat. Musela jsem si už dálnosti nechat uležet...

12.10.2018 v 19:45 | Karma: 12,27 | Přečteno: 336x | Diskuse| Cestování

Anna Bukovanská

Doslova ven do Slovenska

Protože jsem zatím na Slovensku navštívila jen lázňové Sklené Teplice a Bratislavou jsem maximálně (spíš minimálně) odněkud nebo doněkud projížděla, od hodlala jsem se, že je načas tozměnitu.

24.9.2018 v 15:20 | Karma: 13,58 | Přečteno: 613x | Diskuse| Cestování

Anna Bukovanská

Výdej bloknihy

Vážení, převážení, vámuží. Počet mých blogů se kulatě přehoupl přes padesátku. Pro to přidávám známení dosud odsud známým, že jsem se rozhodlala rozhoupat se k vyššímu knižnímu vydání svých blogů.

3.9.2018 v 8:12 | Karma: 9,61 | Přečteno: 350x | Diskuse| Cestování

Anna Bukovanská

Na Island – chladnohlavně, hlavnochladně

Protože Česko se nepyšnilo horky na druhou, nezbývalo mi než vyletět na chladnější Ledoland. Dobrá, sibylovsky už jsem nesoběvlastně měla letenky koupené s půlročním dopředem za dvojnižší cenu. Prapravdou ale je, že toto léto

24.8.2018 v 11:45 | Karma: 12,72 | Přečteno: 623x | Diskuse| Cestování

Anna Bukovanská

Buda Buda Buda-Pešť

Jak jsem se uzjistila, Budapešť je pražsky dobově podobná. Zvlášť, když razíte na krušovicetočivou hospodu. Pokud ovšem z rovna nevysedíváte pivo v pravicové hospodě s názvem „Revoluce 56“ nazvanou názvosoudivě po revoluci z roku

28.7.2018 v 8:14 | Karma: 15,45 | Přečteno: 600x | Diskuse| Cestování
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie

25. dubna 2024  21:23

Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...

Lidovci navrhli zvýšit slevy na dani na děti, stát to má přes 8 miliard ročně

25. dubna 2024  11:36,  aktualizováno  21:15

Zvýšení slev na dani na děti navrhuje KDU-ČSL a hodlá to prosazovat v jednáních s koaličními...

Prezident má absolutní imunitu. Trump zaměstnal Nejvyšší soud, věří v průtahy

25. dubna 2024  19:09,  aktualizováno  21:06

Většina členů amerického Nejvyššího soudu se ve čtvrtek zdála být skeptická k argumentu...

Zatkněte propalestinské levicové fašisty, vyzývá demokratický kongresman

25. dubna 2024  20:44

Demokratický kongresman Adam Smith označil propalestinské demonstranty za „levicové fašisty“ a...

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.

  • Počet článků 54
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1086x
Poprázdninově opět studentkou, tentokrát ve Velkoměstě pražském, a nově i self"hospodyní".

 

Seznam rubrik